Dividim el procés de composició textual en tres etapes diferenciades. L'escriptura és un procñes no lineal on no es passa per les diferents etapes de manera lineal i ordenada fins arribar a la redacció final d'un escrit.
Cosiderat com a procès mental, que s'esdeve a la ment. Un model lligat, és a dir, organitzat i interelacionat. És complex (no complicat), intervenen forces elements. S'ha de tenir ben clares les tres etapes (planificacio, redacció i revisió) i intentar ser el màxim de metòdics en aconseguir els objectius de cadascuna de les tres.
Planificació
Establir els objectius que volem aconseguir amb el text i dur a terme una estratègia determinada per recollir, seleccionar i ordenar la informació que volem transmetre.
1.1 Anàlisi de la situación comunicativa
- Tipus de destinatari
- Tema
- Objectius
- Extensió
1.2 Recollida de la información
- Pluja d'idees
- Documentació
- Les 6 W (qui, que, on, quant, per què, com)
- Prendre apunts
1.3 Selecció i ordenación de la informació
- Selecció de les idees
- Ordenació de les idees
- Tècniques d'agrupació
- Tècniques d'ordenació
Composició/ Redacció
Transformar els plans i les idees en llenguatge escrita, és a dir, en un text coherent, estructurat d'una manera determinada i amb uns trets estilístics concrets, tenints en compte les característiques de la coheréncia, cohesió, correcció i variació.
2.1 Estructura del text
- Paràgraf: senyal per distinguir les diverses parts d'un discurs. També és considerat com a unitat temàtica.
- Connectors: elements de cohesió textual, que organitzen i relacionen els paràgrafs. Funcionen com senyals visuals.
Tipus:
-Conjuncions i locuciones conjuntivas
-Preposicions i locucions prepositives
-Adverbis i locucions adverbials
-Altres paraules o expressions
Funcions:
-Senyalitzar
-Organitzar
-Relacionar
2.2 Puntuació
- Coma
- Punt i coma
- Punt
- Dos punts
- Punts suspensius
- Signes d'entonació
- Prèntesis
- Guions
- Cometes
2.3 Estil
- Adequació: analitzar la situación comunicativa amb deteniment, tenir en compte el registre triat i usar les parrales i expressions adequades a aquest registre.
- Claredat: cal que ens fem entendre. Fer servir paraules d'ús corrent i construccions sintàctiques que facilitin la comunicació amb el lector.
- Precisió: cada paraula ha de reflectir al màxim la realitat que voleu expressar.
- Concisió: substituir l'artificiositat per la naturalitat.
- Variació: evitar les repeticions innecessàries ja que repetir una paraula o idea massa vegades al llarg d'un mateix text.
Revisió
Evaluar el que hem escrit, decidir si s'adiu amb les nostres expectatives i si convé, modificar el que calgui per tal de millorar el text. No només revisem el text al final, sinó que durant el procés de readacció també.
3.1 Revisió de continguts
- Coherència: unitat temàtica d'un missatge, de manera que el receptor té la sensació de trobar-se davant un tot estructurat que transmet un missatge i no davant frases aïllades.
- Cohesió: textos ben articulats i que les paraules i les oracions estiguin connectades.
- Adequació: conjunt de recursos lingüístics que usem per tal que un text s’adapti al registre i a la finalitat comunicativa per a la qual ha estat pensat.
3.2 Revisió gramatical i de convencions
- Correcció
- Variació
No hay comentarios:
Publicar un comentario