miércoles, 6 de noviembre de 2013

Com parlar bé en públic

(Autors del llibre: Joana Rubio i Francesc Puigpelat)



Guió conjunt de la classe

  • El guió és la carcassa del discurs, conjunt d'idees principals, ordenades (segons l'objectiu o finalitat de l'autor), diferenciar el guió (propi) i el suport o material complementari. El guió concebut com a eina de suport no com a falta de preparació.
  • Respondre les 4 preguntes (elements bàsics): per què? (correspon a l'objectiu= informar, etc), què? (correspon al registre= on tenim l'estructura del guió), qui?(correspon al destinatari, públic= per respondre utilitzar recorsos com anar abans  demanar opinions, etc), com? (mitjans de suport).
  • Llenguatge oral, clar, breu i concís. No es tracta de resumir, sinó trobar la paraula indicada. S'aconsegueix ser clar utilitzant frases curtes, utilitzant un ordre gramatical lògic (subjecte+verb), substituir les frases negatives per altres de positives (per tenir més facilitat d'expressió i enteniment, frases passives per actives)
  • Naturalitat en trobar l'exposició oral, no és innat sinó que es pot treballar mitjançant diferents tècniques. Finalitat: argumentar convençuts.
  • No abusar dels mitjans audiovisuals, la paraula ha de seguir tenint un aspecte rellevant. Utilitzar-ho únicament com a suport.
  • Retroalimentació (feedback): t'alimentes de reacció del públic envers el teu discurs, requereix tenir un cert grau d'empatia i saber adaptar la informació.
  • Locució: la veu (volum o intensitat = equival al cos de la lletra, vocalització (dicció) i articulació = produir tots els sons de la llengua,velocitat i actitud = com et mostres, alegre, seriós, distant...), entonació, respiració i silenci.

Estructura del discurs

  • Introducció: en què es presenten el tema i els objectius.
  • Desenvolupament: en què és transmeten les informacions en un cert ordre lògic.
  • Conclusió: en què es fa una síntesi final es tanca el discurs.


Introducció

"Allò que comença bé ja està mig acabat"

Per dues raons:
  • En el públic: capta l'atenció i crea l'expectació necessària per mantenir-la.
  • En l'orador: aporta recursos en un moment que sol generar inseguretat: el principi de qualsevol intervenció.

Fórmules introductòries

  • Definició: breu comentari sobre el títol del tema.
  • Presentació d'objectius: explicar-los motiva i centra l'atenció dels oients.
  • Presentació del guió: molt apropiar per a discursos expositius i per a sessions pràctiques.
  • Preguntes: una manera d'anticipar-se.
  • Lectura mental: esmentar algunes preconcepcions que hipotèticament té l'auditori.
  • Documentació: mostrar alguna notícia o dades recents. Cal escollir-ne de senzilles, fàcils.
  • Afirmació provocadora: donar una opinió atrevida, una dada espectacular…
  • Anècdota: historieta ben escollida o una anècdota personal, amb certa intriga i que condueixi al tema; breu i relacionada amb el tema.

Desenvolupament

Selecció i ordre de les idees segons l'objectiu del discurs:
  • Per informar:
         - Estructura descriptiva.
         - Estructura cronològica.
  • Per a convèncer: 
       - Estructura inductiva o SAP: informació de casos concrets per arribar a la idea  
      general que explica toga la informació anterior i que funciona com a conclusión    
      D'específic a general.



Conclusió


Funcions bàsiques:
  • Tancar el discurs.
  • Sintetitzar les idees principals i oferir una visió global del missatge.
  • Deixar una bona impressió final en les persones que ene han escoltat.
Té un efecte determinant en la fixació de continguts.


Fòrmules de tancament
  • Repetir la introducció
  • Resumir els punts principals
  • Invitació a l'acció
  • Anunci d'un esdeveniment futur
  • Promesa
  • Apel·lar als sentiments

La llengua del discurs expositiu
  • Neutra, precisa i accessible
  • No influïda per la prosa escrita o tècnica
  • Cal oferir definicions dels termes més especialitzats o abstractes
  • Són necessaris: 
               -Connectors lògics que cohesionin el discurs perquè, per tant, en                           
                conseqüència, no obstant això, en canvi
               -Marcadors textuals: en primer lloc, en segón lloc, d'una banda, de l'altra







No hay comentarios:

Publicar un comentario