Taxonomia de Bloom
http://blog.learningtoday.com/blog/bid/23376/Blooming-Orange-Bloom-s-Taxonomy-Helpful-Verbs-Poster
Aquesta classificació parteix de la que Benjamin Bloom i altres col·laboradors (1956) van fer per classificar les activitats educatives i que es coneix com taxonomia de Bloom. Una de les seves aportacions va ser que aquestes estaven graduades de més senzilles a més complexes.
Dels tres dominis d'activitats educatives que es van definir: Domini cognitiu, afectiu i psicomotor, en aquest post parlarem del domini de les habilitats cognitives, ja que va ser el que posteriorment, l'any 2000, és va revisar, incorporant les accions en forma de verbs
com a fonament de les capacitats. Podem veure les diferències entre les habilitats cognitives de Bloom formulades originalment i les formulades l'any 2000 en la imatge següent:
Dels tres dominis d'activitats educatives que es van definir: Domini cognitiu, afectiu i psicomotor, en aquest post parlarem del domini de les habilitats cognitives, ja que va ser el que posteriorment, l'any 2000, és va revisar, incorporant les accions en forma de verbs
com a fonament de les capacitats. Podem veure les diferències entre les habilitats cognitives de Bloom formulades originalment i les formulades l'any 2000 en la imatge següent:
http://www.eduteka.org/imgbd/23/23-11/ImagBloom.jpg
A la base, parlen del coneixement. L'alumne ha de tenir uns coneixements previs per poder arribar a la comprensió i aplicació de la informació adquirida.
La idea d'establir un sistema de classificació comprès dins d'un marc teòric, va sorgir en una reunió informal en finalitzar la Convenció de l'Associació Nord-americana de Psicologia, reunida a Boston (USA) en 1948. Es buscava que aquest marc teòric pogués usar-se per facilitar la comunicació entre examinadors, promovent l'intercanvi de materials d'avaluació i idees de com portar aquesta a cap. A més, es va pensar que estimularia la recerca respecte a diferents tipus d'exàmens o proves, i la relació entre aquests i l'educació.El procés va estar liderat pel Benjamí Bloom, Doctor en Educació de la Universitat de Chicago (USA). Es va formular una Taxonomia de Dominis de l'Aprenentatge, des de llavors coneguda com (Taxonomia de Bloom), que pot entendre's com “Els Objectius del Procés d'Aprenentatge”. Això vol dir que després de realitzar un procés d'aprenentatge, l'estudiant ha d'haver adquirit noves habilitats i coneixements.
Es van identificar tres dominis d'Activitats Educatives: el cognitiu, l'afectiu i el psicomotor. El comitè va treballar en els dos primers, el Cognitiu i l'Afectiu, però no en el Psicomotor. Posteriorment altres autors van desenvolupar aquest últim domini.
- Recordar: reconèixer, llistar, descriure, identificar, recuperar, anomenar, localitzar i trobar.
- Entendre: interpretar, resumir, inferir, parafrasejar, classificar, comparar, explicar i exemplificar.
· -Aplicar: implementar, desenvolupar, utilitzar i executar
· -Analitzar: organitzar, desconstruir, atribuir, trobar, estructurar i integrar.
· -Avaluar: revisar, formular hipòtesis, criticar, experimentar, jutjar , detectar i
provar.
· -Crear : dissenyar, construir, planificar, produir, idear i elaborar
Els verbs llistats descriuen moltes de les activitats, accions i processos
que es duen a terme dins l'aula. La problemàtica apareix quan s'aprecia que no
tenen en compte els nous objectius, processos i accions, que degut a
l'emergència de les TIC, han aparegut a l'escola. Degut a aquest dèficit, la taxonomia va ser revisada per passar a
“digitalitzar-la”. Aquí neix la Taxonomia de Bloom Digital.
2. Domini afectiu:
S'inclouen aquells objectius que fan referència a actituds, valors i elements de judici que exigeixen una correcta
adaptació.Bloom i els seus col·laboradors, han dedicat una bona part de les
seves reunions per aconseguir una classificació dels objectius corresponents en
aquest aspecte. Afirmen que es tracta d'una tasca plena de dificultat i que
encara no ha estat del tot finalitzada. A més, el professorat no sembla tenir
unes idees ben definides sobre les experiències d'aprenentatge que siguin les
més convenients per arribar aquests objectius relacionats amb els sentiments i emocions.
3. Domini psicomotor:
S'inclouen aquells objectius que es proposen el desenvolupament muscular o
motor, certes manipulacions de matèries o objectius, o certs actes que
exigeixen una coordinació neuromuscular. Aquest domini comprèn els següents
nivells:
· Percepció
· Disposició
· Mecanisme
· Resposta complexa
· Adaptació
· Creació
CATEGORÍA
|
CONOCIMIENTO
RECOGER INFORMACIÓN |
COMPRENSIÓN
Confirmación Aplicación
|
APLICACIÓN
Hacer uso del Conocimiento |
ANÁLISIS
(orden Superior) pidir, Desglosar |
SINTETIZAR
(Orden superior) Reunir, Incorporar |
EVALUAR
(Orden Superior) Juzgar el resultado |
Descripción:Las habilidades que se deben demostrar en este nivel son: | Observación y recordación de información; conocimiento de fechas, eventos, lugares; conocimiento de las ideas principales; dominio de la materia | Entender la información; captar el significado; trasladar el conocimiento a nuevos contextos; interpretar hechos; comparar, contrastar; ordenar, agrupar; inferir las causas predecir las consecuencias | Hacer uso de la información; utilizar métodos, conceptos, teorías, en situaciones nuevas; solucionar problemas usando habilidades o conocimientos | Encontrar patrones; organizar las partes; reconocer significados ocultos; identificar componentes | Utilizar ideas viejas para crear otras nuevas; generalizar a partir de datos suministrados; relacionar conocimiento de áreas persas; predecir conclusiones derivadas | Comparar y discriminar entre ideas; dar valor a la presentación de teorías; escoger basándose en argumentos razonados; verificar el valor de la evidencia; reconocer la subjetividad |
Que Hace el Estudiante | El estudiante recuerda y reconoce información e ideas además de principios aproximadamente en misma forma en que los aprendió | El estudiante esclarece, comprende, o interpreta información en base a conocimiento previo | El estudiante selecciona, transfiere, y utiliza datos y principios para completar una tarea o solucionar un problema | El estudiante diferencia, clasifica, y relaciona las conjeturas, hipótesis, evidencias, o estructuras de una pregunta o aseveración | El estudiante genera, integra y combina ideas en un producto, plan o propuesta nuevos para él o ella. | El estudiante valora, evalúa o critica en base a estándares y criterios específicos. |
Ejemplos de Palabras Indicadoras [2] | - define - lista - rotula - nombra - identifica - repite - quién - qué - cuando - donde - cuenta - describe - recoge - examina - tabula - cita | - predice - asocia - estima - diferencia - extiende - resume - describe - interpreta - discute - extiende - contrasta - distingue - explica - parafrasea - ilustra - compara | - aplica - demuestra - completa - ilustra - muestra - examina - modifica - relata - cambia - clasifica - experimenta - descubre - usa - computa - resuelve - construye - calcula | - separa - ordena - explica - conecta - pide - compara - selecciona - explica - infiere - arregla - clasifica - analiza - categoriza - compara - contrasta - separa | - combina - integra - reordena - substituye - planea - crea - diseña - inventa - que pasa si? - prepara - generaliza - compone - modifica - diseña - plantea hipótesis - inventa - desarrolla - formula - reescribe | - decide - establece gradación - prueba - mide - recomienda - juzga - explica - compara - suma - valora - critica - justifica - discrimina - apoya - convence - concluye - selecciona - establece rangos - predice - argumenta |
EJEMPLO DE TAREA(S) | Describe los grupos de alimentos e identifica al menos dos alimentos de cada grupo. Hace un poema acróstico sobre la comida sana. | escriba un menú sencillo para desayuno, almuerzo, y comida utilizando la guía de alimentos | Qué le preguntaría usted a los clientes de un supermercado si estuviera haciendo una encuesta de que comida consumen? (10 preguntas) | Prepare un reporte de lo que las personas de su clase comen al desayuno | Componga una canción y un baile para vender bananos | Haga un folleto sobre 10 hábitos alimenticios importantes que puedan llevarse a cabo para que todo el colegio coma de manera saludable |
(Extret de http://www.eduteka.org/TaxonomiaBloomCuadro.php3)
El resultat és aquest
Val la pena llegir la resta de la seva entrada per veure com relaciona les categories de Bloom amb les apps de l'ipad
http://www.upsidelearning.com/blog/index.php/2011/08/24/ipad-applications-in-blooms-taxonomy/
Silvia Rosenthal Tolisano en el seu bloc http://langwitches.org/ fa una entrada, hores d'ara ja molt popular, on d'entre molts aspectes rellevants ens proposa una adaptació de
la ja clàssica taxonomia de Bloom per IPADS.
El resultat és aquest
Val la pena llegir la resta de la seva entrada per veure com relaciona les categories de Bloom amb les apps de l'ipad
http://www.upsidelearning.com/blog/index.php/2011/08/24/ipad-applications-in-blooms-taxonomy/
No hay comentarios:
Publicar un comentario