lunes, 9 de diciembre de 2013

Conceptualització de la naturaleza de l'aprenentatge amb ordinador

Taxonomia de Bloom


http://blog.learningtoday.com/blog/bid/23376/Blooming-Orange-Bloom-s-Taxonomy-Helpful-Verbs-Poster

Aquesta classificació parteix de la que Benjamin Bloom i altres col·laboradors (1956) van fer per classificar les activitats educatives i que es coneix com taxonomia de Bloom. Una de les seves aportacions va ser que aquestes estaven graduades de més senzilles a més complexes.

Dels tres dominis d'activitats educatives que es van definir: Domini cognitiu, afectiu i psicomotor, en aquest post parlarem del domini de les habilitats cognitives, ja que va ser el que posteriorment, l'any 2000, és va revisar, incorporant les accions en forma de verbs
com a fonament de les capacitats. Podem veure les diferències entre les habilitats cognitives de Bloom formulades originalment i les formulades l'any 2000 en la imatge següent:


http://www.eduteka.org/imgbd/23/23-11/ImagBloom.jpg

A la base, parlen del coneixement. L'alumne ha de tenir uns coneixements previs per poder arribar a la comprensió i aplicació de la informació adquirida.

La idea d'establir un sistema de classificació comprès dins d'un marc teòric, va sorgir en una reunió informal en finalitzar la Convenció de l'Associació Nord-americana de Psicologia, reunida a Boston (USA) en 1948. Es buscava que aquest marc teòric pogués usar-se per facilitar la comunicació entre examinadors, promovent l'intercanvi de materials d'avaluació i idees de com portar aquesta a cap. A més, es va pensar que estimularia la recerca respecte a diferents tipus d'exàmens o proves, i la relació entre aquests i l'educació.El procés va estar liderat pel Benjamí Bloom, Doctor en Educació de la Universitat de Chicago (USA). Es va formular una Taxonomia de Dominis de l'Aprenentatge, des de llavors coneguda com (Taxonomia de Bloom), que pot entendre's com “Els Objectius del Procés d'Aprenentatge”. Això vol dir que després de realitzar un procés d'aprenentatge, l'estudiant ha d'haver adquirit noves habilitats i coneixements.

Es van identificar tres dominis d'Activitats Educatives: el cognitiu, l'afectiu i el psicomotor. El comitè va treballar en els dos primers, el Cognitiu i l'Afectiu, però no en el Psicomotor. Posteriorment altres autors van desenvolupar aquest últim domini.

1. Domini cognitiu: la cognició es basa en les següents habilitats (de menys a més complexitat).
  • Recordar: reconèixer, llistar, descriure, identificar, recuperar, anomenar, localitzar i trobar.
  • Entendre: interpretar, resumir, inferir, parafrasejar, classificar, comparar, explicar i exemplificar.

·      -Aplicar: implementar, desenvolupar, utilitzar i executar
·      -Analitzar: organitzar, desconstruir, atribuir, trobar, estructurar i integrar.
·      -Avaluar: revisar, formular hipòtesis, criticar, experimentar, jutjar , detectar i provar.
·      -Crear : dissenyar, construir, planificar, produir, idear i elaborar

Els verbs llistats descriuen moltes de les activitats, accions i processos que es duen a terme dins l'aula. La problemàtica apareix quan s'aprecia que no tenen en compte els nous objectius, processos i accions, que degut a l'emergència de les TIC, han aparegut a l'escola. Degut a aquest dèficit, la taxonomia va ser revisada per passar a “digitalitzar-la”. Aquí neix la Taxonomia de Bloom Digital.

2. Domini afectiu:

S'inclouen aquells objectius que fan referència a actituds, valors i elements de judici que exigeixen una correcta adaptació.Bloom i els seus col·laboradors, han dedicat una bona part de les seves reunions per aconseguir una classificació dels objectius corresponents en aquest aspecte. Afirmen que es tracta d'una tasca plena de dificultat i que encara no ha estat del tot finalitzada. A més, el professorat no sembla tenir unes idees ben definides sobre les experiències d'aprenentatge que siguin les més convenients per arribar aquests objectius relacionats amb els sentiments i emocions.
3. Domini psicomotor:
S'inclouen aquells objectius que es proposen el desenvolupament muscular o motor, certes manipulacions de matèries o objectius, o certs actes que exigeixen una coordinació neuromuscular. Aquest domini comprèn els següents nivells:
·      Percepció
·      Disposició
·      Mecanisme
·      Resposta complexa
·      Adaptació

·      Creació



CATEGORÍA
CONOCIMIENTO 

RECOGER INFORMACIÓN
COMPRENSIÓN
Confirmación Aplicación
APLICACIÓN 

Hacer uso del Conocimiento
ANÁLISIS

(orden Superior) pidir, Desglosar
SINTETIZAR 

(Orden superior) Reunir, Incorporar
EVALUAR 

(Orden Superior) Juzgar el resultado
Descripción:Las habilidades que se deben demostrar en este nivel son:Observación y recordación de información; conocimiento de fechas, eventos, lugares; conocimiento de las ideas principales; dominio de la materiaEntender la información; captar el significado; trasladar el conocimiento a nuevos contextos; interpretar hechos; comparar, contrastar; ordenar, agrupar; inferir las causas predecir las consecuenciasHacer uso de la información; utilizar métodos, conceptos, teorías, en situaciones nuevas; solucionar problemas usando habilidades o conocimientosEncontrar patrones; organizar las partes; reconocer significados ocultos; identificar componentesUtilizar ideas viejas para crear otras nuevas; generalizar a partir de datos suministrados; relacionar conocimiento de áreas persas; predecir conclusiones derivadasComparar y discriminar entre ideas; dar valor a la presentación de teorías; escoger basándose en argumentos razonados; verificar el valor de la evidencia; reconocer la subjetividad
Que Hace el EstudianteEl estudiante recuerda y reconoce información e ideas además de principios aproximadamente en misma forma en que los aprendióEl estudiante esclarece, comprende, o interpreta información en base a conocimiento previoEl estudiante selecciona, transfiere, y utiliza datos y principios para completar una tarea o solucionar un problemaEl estudiante diferencia, clasifica, y relaciona las conjeturas, hipótesis, evidencias, o estructuras de una pregunta o aseveraciónEl estudiante genera, integra y combina ideas en un producto, plan o propuesta nuevos para él o ella.El estudiante valora, evalúa o critica en base a estándares y criterios específicos.
Ejemplos de Palabras Indicadoras [2]- define
- lista
- rotula
- nombra
- identifica
- repite
- quién
- qué
- cuando
- donde
- cuenta
- describe
- recoge
- examina
- tabula
- cita
- predice
- asocia
- estima
- diferencia
- extiende
- resume
- describe
- interpreta
- discute
- extiende
- contrasta
- distingue
- explica
- parafrasea
- ilustra
- compara
- aplica
- demuestra
- completa
- ilustra
- muestra
- examina
- modifica
- relata
- cambia
- clasifica
- experimenta
- descubre
- usa
- computa
- resuelve
- construye
- calcula        
- separa
- ordena
- explica
- conecta
- pide
- compara
- selecciona
- explica
- infiere
- arregla
- clasifica
- analiza
- categoriza
- compara
- contrasta
- separa
- combina
- integra
- reordena
- substituye
- planea
- crea
- diseña
- inventa
- que pasa si?
- prepara
- generaliza
- compone
- modifica
- diseña
- plantea hipótesis
- inventa
- desarrolla
- formula
- reescribe      
- decide
- establece gradación
- prueba
- mide
- recomienda
- juzga
- explica
- compara
- suma
- valora
- critica
- justifica
- discrimina
- apoya
- convence
- concluye
- selecciona
- establece rangos
- predice
- argumenta
EJEMPLO DE TAREA(S)Describe los grupos de alimentos e identifica al menos dos alimentos de cada grupo. Hace un poema acróstico sobre la comida sana.escriba un menú sencillo para desayuno, almuerzo, y comida utilizando la guía de alimentosQué le preguntaría usted a los clientes de un supermercado si estuviera haciendo una encuesta de que comida consumen? (10 preguntas)Prepare un reporte de lo que las personas de su clase comen al desayunoComponga una canción y un baile para vender bananosHaga un folleto sobre 10 hábitos alimenticios importantes que puedan llevarse a cabo para que todo el colegio coma de manera saludable
(Extret de http://www.eduteka.org/TaxonomiaBloomCuadro.php3)






Silvia Rosenthal Tolisano en el seu bloc http://langwitches.org/  fa una entrada, hores d'ara ja molt popular, on d'entre molts aspectes rellevants ens proposa una adaptació de
la ja clàssica taxonomia de Bloom per IPADS.


El resultat és aquest




Val la pena llegir la resta de la seva entrada per veure com relaciona les categories de Bloom amb les apps de l'ipad

http://www.upsidelearning.com/blog/index.php/2011/08/24/ipad-applications-in-blooms-taxonomy/


No hay comentarios:

Publicar un comentario